Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Jak się zdrowo odżywiać? – 10 prostych zasad

Zdrowe odżywianie jest współcześnie nie tylko bardzo popularnym, ale i ważnym tematem. W Internecie znajduje się mnóstwo rodzajów diet, ćwiczeń i innych, czasem niekonwencjonalnych metod. Która dieta jest dla Ciebie najlepsza? Jak się zdrowo odżywiać? Co robić, a czego unikać? Na te pytania znajdziesz wiele różnych odpowiedzi, jednak która z nich jest tą właściwą? Zdrowe odżywianie, to nie 10-dniowa “dieta cud” – to długotrwały proces budowania dobrych nawyków. O jakich nawykach mowa? Dowiesz się poniżej.

 

Specjalnie dla Was, stworzyliśmy listę 10 prostych, a zarazem najważniejszych zasad, z których dowiesz się jak się zdrowo odżywiać.

1. Regularne odżywianie to podstawa!

Pamiętaj, że regularne spożywanie posiłków ma ogromny wpływ na nasz organizm. Nie tylko na samopoczucie, ale także na koncentrację i utrzymanie odpowiedniej masy ciała. Spożywanie posiłków w regularnych odstępach zdecydowanie temu sprzyja. Najlepszym wyjściem jest wyznaczenie sobie odpowiednich godzin, w których jesz każdy z posiłków. Zdecyduj także ile chcesz ich jeść. Czy odpowiada Ci jedzenie 3 dużych posiłków, czy też preferujesz 5 mniejszych porcji. Nie zapominaj także o tym, żeby nie podjadać, to często bywa zgubne!

2. Nie zapominaj o wodzie!

Minimalna ilość wody, którą powinniśmy wypijać to od 1,5 do 2,5 litra dziennie. Woda jest nieodzownym elementem zdrowego odżywiania, gdyż zapewnia środowisko do zachodzenia reakcji chemicznych, bierze udział w transporcie substancji odżywczych, a także pełni ważną rolę w usuwaniu szkodliwych produktów przemiany materii. Jeżeli pijemy za mało wody, może to doprowadzić do utraty koncentracji, a nawet odwodnienia. Warto pamiętać o tym, że gdy czujemy pragnienie, oznacza to, że organizm odczuwa niedobór wody. Dlatego też, warto co jakiś czas pić wodę i nie dopuszczać do pojawiania się takich sytuacji. Jeżeli chcesz wiedzieć jak się zdrowo odżywiać, to odpowiednie nawodnienie stanowi jeden z najważniejszych elementów zdrowej diety.

3. Warzywa to Twój najlepszy kumpel!

Warzywa są cennym źródłem wielu witamin i mikroelementów, dlatego też powinny stanowić podstawę każdego jadłospisu. Przez większość dietetyków, są także uważane za najzdrowszą grupę produktów spożywczych. Zaleca się także spożywanie większej ilości warzyw niż owoców. Najlepiej spożywać warzywa w postaci surowej, ale sprawdzą się również w opcji gotowanej czy pieczonej. Warzywne potrawy nie tylko pięknie wyglądają, ale także cudownie smakują i poprawiają samopoczucie. Pamiętaj o przemycaniu jak największej ilości warzyw do swoich posiłków, a nie pożałujesz!

4.  Owoce nie za często!

Mimo oczywistych zdrowotnych właściwości, nie powinno się jeść owoców tak często jak warzyw. Najlepiej jeść je tylko podczas jednego posiłku w ciągu dnia i nie więcej niż 20-30 dag. Są one źródłem cukrów prostych i mimo wysokiej zawartości wielu witamin, nie powinno się

jeść ich zbyt często, gdyż powodują wyrzuty insuliny i wahania poziomu glukozy we krwi. Spożywanie owoców w dużych ilościach, może sprzyjać tyciu i odkładaniu się tkanki tłuszczowej.

5.  Cukier to Twój największy wróg!

Niestety obecnie praktycznie w każdym produkcie kryje się cukier. Jest po prostu wszędzie, co nie jest dla nas zbyt dobrą wiadomością, bo powoduje wiele chorób takich jak problemy z układem nerwowym, wzrokiem, nerkami czy nawet demencją starczą. Jeśli zdecydujemy się na całkowitą eliminację cukru, warto pamiętać również o jednoczesnym wykluczeniu z diety syrop glukozowo-fruktozowy, cukier trzcinowy, syrop z agawy czy cukier inwertowany. Im więcej cukru spożywamy, tym większe ryzyko chorób związanych z metabolizmem i tycia.

6.  Zamień białe produkty na brązowe

Zastąp produkty białe, takie jak biały chleb, ryż i makaron, na te brązowe – ciemne pieczywo, pełnoziarniste makarony i brązowy ryż. Tego typu produkty, zawierają zdrowszy dla organizmu rodzaj cukrów (który wolniej się wchłania). Pełnoziarniste produkty, to również większa dawka błonnika, który znacznie poprawia przemianę materii.

7.  Zdrowa przekąska zawsze obok

Pomimo regularnych posiłków, w każdej sytuacji możemy odczuwać potrzebę zjedzenia małej przekąski. Dlatego też, warto mieć pod ręką zdrowy odpowiednik przekąski, dzięki któremu zaspokoimy głód, a jednocześnie nie będziemy mieć możliwości na impulsywny zakup niezdrowych produktów. Zdrowa przekąska to np. orzechy, nasiona czy suszone owoce.

8.  Spożywaj proste posiłki

To bardzo prosta zasada, w myśl której powinniśmy unikać gotowej żywności i skłonić się w stronę potraw przygotowywanych samodzielnie. Dzięki temu, mamy większą kontrolę nad tym, co znajduje się w naszej surówce, zupie czy sosie. Pamiętaj również, że podczas wybierania produktów,  warto zwrócić uwagę na skład kupowanych produktów. Kieruj się zasadą – im krótszy skład, tym lepiej! Zdrowa dieta to jadłospis złożony z produktów bliskich naturze, nieprzetworzonych, z krótkim składem i wiadomego pochodzenia.

9.  Zdrowe odżywianie - jadłospis. Postaw na sezonowość!

Warto sięgać po produkty sezonowe, jak i również kupować lokalnie. Dzięki temu nie tylko sięgamy po produkty BIO, ale także przy okazji wspieramy lokalnych rolników. Pamiętajmy, że im krótsza droga od producenta do konsumenta, tym większa zawartość witamin i składników odżywczych, a mniejsza zawartość środków chemicznych.

10.     Ciesz się zdrowym odżywianiem/dietą

Na koniec bardzo ważny aspekt, który może być kluczem do sukcesu! 🙂 Jeżeli zastanawiasz się jak się zdrowo odżywiać, to pamiętaj o tym, by cieszyć się dietą! Czerpać przyjemność z każdego posiłku, urozmaicać je i mieć świadomość tego, jak dobry wpływ na nasz organizm ma zdrowa dieta! Tak szybko jak to zrozumiesz, znacznie łatwiej będzie Ci utrzymać zdrowe nawyki oraz wymarzoną sylwetkę!

4.8/5 - (26 Ocen)