Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Dlaczego powinniśmy jeść 5 posiłków dziennie?

Współcześnie jesteśmy zalewani informacjami dotyczącymi tego co jemy, w jaki sposób i jak często. Z wielu źródeł słyszymy także jedno, nieustannie powtarzające się hasło – jedz 5 posiłków dziennie. Czy faktycznie powinniśmy jeść tak często? Ile posiłków dziennie powinniśmy jeść? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.

Szybki styl życia i brak odpowiednich nawyków żywieniowych, często prowadzi do nieregularnego spożywania mniejszych lub większych ilości jedzenia. Odczucie głodu, które jest spowodowane zbyt długą przerwą w dostarczaniu składników odżywczych, często sprawia, że spożywamy zbyt dużą ilość produktów w ciągu jednego posiłku. Powoduje to wchłanianie zbyt dużej dawki energii, która powinna być równomiernie dostarczana w ciągu dnia.

Ile posiłków dziennie powinniśmy jeść?

Spożywając 5 posiłków dziennie w odpowiednich odstępach czasowych, regularnie dostarczamy naszemu organizmowi stałą dawkę substancji odżywczych. Ma to zbawienny wpływ na nasze samopoczucie, właściwy poziom wydzielania insuliny we krwi i przede wszystkim zapobiega to gwałtownym skokom glukozy (która odpowiada za odkładanie tkanki tłuszczowej). Posiłki powinny więc być niewielkie objętościowo i częste, spożywane co około 3-4 godziny.

Warto tutaj podkreślić, że regularne spożywanie posiłków, nie oznacza jedzeniu wszystkiego w dokładnie takich samych godzinach, co do minuty. Nie należy także trzymać się konkretnych godzin i np. rezygnować ze swoich obowiązków, by zjeść posiłek dokładnie o tej samej porze co wcześniej. Trzeba znaleźć w tej kwestii balans i po prostu starać się jeść o podobnych porach.

Przygotowując swój jadłospis, warto pamiętać o tym, żeby dobrze rozplanować ilość przyswajanych kalorii w każdym z posiłków. Procentowo, powinno to wyglądać mniej więcej w ten sposób:

  • I Śniadanie 25-30%
  • II Śniadanie 5-10%
  • Obiad 30-35%
  • Podwieczorek 5-10%
  • Kolacja 15-20%

Śniadanie to bez wątpienia najważniejszy posiłek w ciągu dnia, dlatego należy pamiętać o pełnowartościowym posiłku, które zapewni nam dobry start i przygotuje na cały dzień. Równie ważny jest też obiad. Mniej istotnymi posiłkami jest drugie śniadanie i podwieczorek, które powinny być zdecydowanie mniej kaloryczne. Kolacja powinna być jednocześnie syta i lekka. Warto tutaj obalić mit jedzenia tylko do godziny 18. Dobrą praktyką jest bowiem jedzenie kolacji około 2-3 godziny przed snem.

Dlaczego warto jeść 5 posiłków dziennie?

Regularne dostarczanie zbilansowanych posiłków pozwala organizmowi optymalnie wykorzystywać dostarczaną energię i niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składników odżywczych.

Poprawisz swój metabolizm

Według wielu badań, regularność posiłków wpływa na poprawę metabolizmu. Jedząc częściej, przyspieszamy procesu metaboliczne organizmu, co wpływa na redukcję tkanki tłuszczowej.

Skończysz z podjadaniem

Regularność w spożywaniu 5 posiłków dziennie znacznie zapobiega podjadaniu. Przez to że jemy częściej, nie mamy ochoty na niezdrowe przekąski, bo zanim zaczniemy o tym myśleć, już jest czas na kolejny posiłek.

Lepiej kontrolujesz swoje łaknienie

Regularny rozkład posiłków pozwala nam kontrolować łaknienie. Przez to, że jemy często, nie ma miejsca na napady głodu, poprzez które bardzo łatwo przesadzić z ilością jednorazowego spożycia kalorii. Co szybko prowadzi do odkładania tkanki tłuszczowej.

Lepiej się poczujesz

Regularne posiłki zapobiegają nagłym skokom insuliny, co wpływa na nasze lepsze samopoczucie. W ten sposób zmniejszamy napady senności i zmęczenia w ciągu dnia, praktycznie do minimum. Zamiast tego jesteśmy wypoczęci i mamy mnóstwo sił do działania. Co więcej, poprzez mniejsze skoki poziomu glukozy we krwi, lepiej śpimy.

Czy dieta pudełkowa może ułatwić regularne spożywanie 5 posiłków dziennie?

Korzystanie z usług cateringu dietetycznego, znacznie ułatwia regularne spożywanie posiłków. Dodatkowo, jest ogromną oszczędnością czasu, gdyż godziny, które przeznaczamy na gotowanie, zakupy itp. możemy przeznaczyć na relaks czy pójście na siłownie. Korzystanie z usług cateringu powoduje, że automatycznie nabieramy nawyku regularnego jedzenia. Nasz organizm na pewno będzie zadowolony z takiego rozwiązania, przyspieszając przemianę materii i polepszając nasze samopoczucie. Zobacz, jakiego rodzaju diety znajdują się w naszej ofercie i wybierz coś dla siebie!

4.8/5 - (21 Ocen)